martes, 30 de junio de 2009

Participació, coordinació i pensament estratègic a la Policia.

Participació, coordinació i pensament estratègic a la Policia


Las tres eines referides constitueixin dins del mon actual de les polítiques de seguretat publiques instruments valuosos que ens donen les possibilitats de degudament utilitzades poder millorar la eficàcia i la eficiència de les polítiques de seguretat publiques. La societat actual es cada vagada més complexa i més dinàmica, no es una societat tutelada si no que ara esdevé una societat que participa de la pressa de decisions i que exercies un saludable control vers els poder públics. Les actuals circumstancies demanen substituir els tradicionals mecanismes de resolució dels problemes per uns altres que puguin respondre a les noves necessitats: les noves tecnologies, la immigració, la delinqüència organitzada, els problemes que afecten a la joventut, la violència domestica , etc. Totes aquestes circumstancies noves demana una e respostes immediates i els operadors jurídics i els seus instruments han de ser en condicions de donarles amb aquesta immediates a la que feia referència.

Em referiré en primer lloc a la participació ciutadana. La participació ciutadana ofereix la possibilitat als ciutadans de establir unes relacions directes amb els responsables de portar a terme les polítiques de seguretat publiques en un determinat territori la vegada que esdevenen uns instruments indispensable del control social que en una societat democràtica com la del nostre país hi ha de haver en relació als operadors que actuen en el àmbit de la seguretat. La participació obeeix a l concepte mes ampli que podria ser “La participació dels ciutadans en la vida de les ciutats” (obra publicada per la Diputació de Barcelona) i que aprofundeix en aquesta mateixa línia de reflexió. La participació opera en un doble sentis: duna banda possibilita als ciutadans saber de primera ma que fa la Policia i duna altre ofereix a aquesta explicar que fa i que farà, en definitiva crea un mar adequat per treballar en aquesta línia de una policia arrelada a la comunitat que es la que volem per nosaltres i el nostre país.

La participació necessita ser articulada degudament per establir una mar legal que sigui el més adequat i a aquesta finalitat obeeix la nostre Llei que ordena el sistema de seguretat publica a Catalunya.

En relació a la coordinació no jeràrquica ens ajuda a establir un espai compartit entre les diferents administracions e institucions que tenen responsabilitats sobre una determinada matèria i edemes revitalitza el tradicional concepte de coordinació jeràrquica amb el que es venia actuen en les organitzacions marcadament piramidals sense la possibilitat d´establir canals de comunicació entre els diferents nivells tècnics., amb totes les consecuéncies negatives esdevingudes de tal practica. Les organitzacions policials necessiten flexibilitat i dinamisme per poder afrontar el nous reptes, les polítiques de seguretat publiques han de dissenyar organitzacions amb més transversalitat , coordinades per objectius comunes i allunyades del criteris racionals burocràtics que perjudiquen les capacitats de adaptacions a les noves circumstancies .

Tot i això necessitem uns procediments de treball que ens donin les possibilitats de sapigueu que fem, si ho fem com estava previst i si hem sigut capaços de utilitzar els recursos degudament. L´ avaluació dels resultats ha de ser guiada per criteris professionals i amb un elevat grau d´ objectivitat. L’ avalució dels resultats penso que es una de les assignatures pendents a les organitzacions policíacs. Tradicionalment aquesta activitat ha sigut reconduïda a l´activitat estadística. Però la estadística per se no ens serà d´utilitat si el procediment emplenat no el correcte. La metodologia es fonamental quan parlem d´ avaluació dels resultats . No ens he de limitar a oferir xifres sinó dades que ens permetin extraure conclusions fiables per modificar estratègies . L´ avaluació dels resultats no solament ha de se feta per les informacions que te la policia, deuen ser complementades amb altres de la resta d´ operador que actuen en l´ àmbit de la seguretat. L´ avaluació dels resultats ha de ser un instrument útil per millorar la qualitat de les nostres organitzacions, dons amb una avaluació dels resultats feta amb un mètode fiable, basat en dades certes es podrà arribar determinar com repercuteix la nostre activitat i si l´utilització dels recursos es correcte o no. L´ avaluació dels resultats es com una auditoria interna que deu tenir per finalitat millorar la qualitat del nostre treball.

1 comentario: